汉字应用水平等级与测试大纲

发布者:陈慧发布时间:2017-11-14浏览次数:1609



目    次





前    言

 本规范由教育部语言文字应用管理司和语言文字信息管理司提出。

 本规范代替《GF2002—2006 汉字应用水平等级及测试大纲》。

 本规范与《GF2002—2006 汉字应用水平等级及测试大纲》相比,主要变化如下:

 ——将原规范附录A中《通用规范汉字表》未收录字7个和三级字29个调整出测试字表,从《通

 用规范汉字表》二级字中再遴选36个字补入测试字表。

 ——将原规范5.2.4中“作答正确率在80%(含)以上”改为“作答正确率在65%(含)以上”。

 ——将原规范5.3.4中“作答正确率在80%(含)以上”改为“作答正确率在50%(含)以上”。

 ——将原规范6.3.2中“试题卷由五个部分共130道试题构成”改为“试题卷由四个部分共120

 试题构成”。

 ——将原规范附录B删去。

 本规范由国家语言文字工作委员会语言文字规范标准审定委员会审定。

 本规范由教育部、国家语言文字工作委员会发布实施。

 本规范起草单位:教育部语言文字应用研究所。

 本规范起草人:张世平、张一清、魏晖、陈菲、富丽、肖航、孙曼均。





汉字应用水平等级及测试大纲

 范围

本规范规定具有中等及以上受教育程度人群使用汉字应当达到的水平。

本规范适用于各级政府部门、新闻出版单位、各级各类学校和教育机构、其他事业单位和企业单位等对应聘人员和在职人员的考核,适用于高等学校对学生汉字应用水平的考核。

 规范性引用文件

 下列文件中的条款通过本规范的引用而成为本规范的条款。凡是注日期的引用文件,其随后所有的修改单(不包括勘误的内容)或修订版均不适用于本规范,然而,鼓励根据本规范达成协议的各方研究是否可使用这些文件的最新版本。凡是不注日期的引用文件,其最新版本适用于本规范。

 通用规范汉字表(20136月国务院发布)

GF3003-1999  GB13000.1字符集汉字字序(笔画序)规范

 术语和定义

 下列术语和定义适用于本规范。

汉字  Chinese Character

 记录汉语的书写符号。在本规范中指我国法定的国家通用文字。

 字量  amount of Chinese Characters

 字形上具有区别性特征的汉字的个数。

 覆盖率  rate of covering

 指汉字的出现频次在语料库各类文本全部汉字频次中所占的比例。

项目反应理论  item response theoryIRT

 揭示受测者在试题上的反应与其潜在特质水平之间关系的一种测量学理论。与经典测量理论相比,它能提供更为精确的测量结果,并能较好地满足构建大型考试题库和开展适应性考试的需要。

 题库  item bank

 按照规定程序管理和运行的大量标准化备选试题的集合。

 (01)记分法  dichotomously scored

 对答案具有唯一性的客观性试题,按答对1分、答错0分两种情况记录原始分数的一种记分方法。

 原始分数  raw score

 根据受测者对试题实际答对或答错的情况或作答时间等客观度量,按一定计分方法计算得到的未经任何转化和调整的考试分数。

 导出分数  derived score

 依据常模或其他标准将考试的原始分数转化为百分比率等具有可解释意义的结果分数。

HZC分数  HZC score

 汉字应用水平测试的导出分数。

分数等值  score equating

 对于内容以及难度类似的不同考试,为了让不同次考试的分数可以在同一量尺上互相对比而利用统计过程来调整原始分数,使这些分数可以彼此转换。

 测试大纲  testing guideline

 明确测试目的、性质、对象、内容及方法等,指导试题编制、实施测试标准化的纲领。

 总则

 水平等级制定的依据

 国家颁布的汉字规范或标准;中等及以上受教育程度人群识字、用字情况调查和测查数据;汉语真实文本中字频及覆盖率统计数据,以及汉字字形、字音、字义等属性。

 测试大纲制定的依据

 依据汉字的字量、字形、字音、字义、使用频率、分布以及所代表的语素的构词能力等情况,确定测试范围及评分指标;依据语言类标准化测试的方法,确定测试内容、测试方法以及试题和试卷;依据项目反应理论建立题库,分析试题和试卷。

 测试字表研制的原则

 规范性原则

 测试用字均为现代汉语语词范围内的用字,字形为规范的现代汉字字形。

 应用性原则

 测试用字均在现代汉字的范围内选取;根据字频统计数据和相关人群汉字识别率,选取高识别率和高频率的字;根据测试用字在语料库中的覆盖率,选取分布范围广、覆盖率大的字。

 系统性原则

 对一些成系列的字,进行纵横相关的多种分析和归类,综合考虑其取舍,如天干地支、节气用字,数字的汉字大写用字,民族名称用字,省、自治区、直辖市的简称和别称用字,地级以上行政区划名称用字以及联绵词用字等。

 汉字应用水平等级

 一级水平

 字量的掌握

 能够在很广泛的使用环境中认识并使用45005500个汉字。

 形、音、义的辨识和使用

 能够准确识别和使用这些汉字的规范字形,能够辨析并纠正书写和使用中的各类错误。能够准确判断和使用这些汉字的普通话读音,在使用环境中能够识别和使用其中多音字的恰当读音。在使用环境中,能够熟练掌握和使用这些汉字的常用意义、基本用法和一些特殊用法。偶然出现形、音、义辨识或使用错误,但一般都是非系统性或非常识性的零星失误。

 阅读、书写的综合表现

 具备了顺畅地阅读以规范汉字为媒介的现代文献资料的汉字基础;并能在广泛领域用汉字进行书面表达。

 测试的成绩

 在汉字应用水平测试中,对选自《汉字应用水平测试字表》(甲表)的测试内容,作答正确率在80%(含)以上,且整份试卷获得的HZC分数在600分(含)以上。

 胜任的工作

 能够承担对汉字应用能力有很高要求和以使用汉字为主要任务的各类工作。

 二级水平

 字量的掌握

 能够在较广泛的使用环境中认识并使用40004500个汉字。

形、音、义的辨识和使用

 能够比较准确地识别和使用这些汉字的规范字形,能够辨析并纠正书写和使用中的绝大多数错误。能够比较准确地判断和使用这些汉字的普通话读音,在使用环境中能够识别和使用其中绝大多数多音字的恰当读音。在使用环境中,能够比较熟练地掌握和使用这些汉字的常用意义、基本用法以及个别特殊用法。间或出现形、音、义辨识或使用错误,一般集中在使用频率很低或极容易产生辨识和使用错误的汉字。

 阅读、书写的综合表现

 具备了比较顺畅地阅读以规范汉字为媒介的现代文献资料的汉字基础;并能在比较广泛领域用汉字进行书面表达;具备了完成高等教育的汉字应用水平。

 测试的成绩

 在汉字应用水平测试中,对选自《汉字应用水平测试字表》(甲表)的测试内容,作答正确率在65%(含)以上,且整份试卷获得的HZC分数在500分(含)至600分(不含)之间。

 胜任的工作

 能够承担对汉字应用能力有较高要求和以使用汉字为主要任务的部分工作。

三级水平

 字量的掌握

 能够在一般的使用环境中认识并使用35004000个汉字。

 形、音、义的辨识和使用

 基本能够识别和使用这些汉字的规范字形,能够辨析并纠正书写和使用中的大部分错误。基本能够判断和使用这些汉字的普通话读音,在使用环境中能够识别和使用其中大部分多音字的恰当读音。在使用环境中,能够掌握和使用这些汉字的常用意义和基本用法。有时出现形、音、义辨识或使用错误,一般集中在使用频率比较低或比较容易产生辨识和使用错误的汉字。

 阅读、书写的综合表现

 具备了阅读以规范汉字为媒介的现代文献资料的汉字基础;并能在一般领域用汉字进行书面表达;具备了完成高中及同等教育的汉字应用水平。

 测试的成绩

 在汉字应用水平测试中,对选自《汉字应用水平测试字表》(甲表)的测试内容,作答正确率在50%(含)以上,且整份试卷获得的HZC分数在200分(含)至500分(不含)之间。

 胜任的工作

 能够承担对汉字应用能力有基本要求和工作任务涉及汉字应用的一般性工作。

 汉字应用水平测试大纲

汉字应用水平测试的名称、性质、目的和对象

 测试的名称

 本测试定名为“汉字应用水平测试”(HANZI YINGYONG SHUIPING CESHI,缩写为HZC)。

 测试的性质

 汉字应用水平测试是由中华人民共和国教育部、国家语言文字工作委员会组织实施的一项语言类标准化水平测试。

 测试的目的

 汉字应用水平测试的目的是贯彻执行《中华人民共和国国家通用语言文字法》,加强我国国民的语言文字规范意识,提高其国家通用语言文字应用水平,弘扬中华民族文化。

 通过测验的方式,衡量具有中等及以上受教育程度的人或文化程度与此相当的人在阅读、书面表达及其他相关活动中,是否掌握了汉字应用水平测试范围内汉字的规范字形、正确读音以及在权威工具书中所载的义项及用法,是否能在实践中正确运用,并据此评定他们掌握和使用汉字的水平及能力。

 测试的对象

 汉字应用水平测试适用于公务员,编辑、记者、校对和文字录入人员,各级各类学校教师,文秘及办公室工作人员,广告业从业人员,中文字幕机操作人员,高等学校和专科类中等学校学生以及日常工作与汉字应用紧密相关的其他人员;同时也适用于想要了解自己汉字应用水平和能力的其他人员。

汉字应用水平测试的范围、内容和方式

 测试的范围

 汉字应用水平测试的范围是《通用规范汉字表》中的一级字和部分二级字。

 《汉字应用水平测试字表》根据43原则制定,总字量为5500字,分甲、乙、丙三个子表,甲表为4000字,乙表为500字,丙表为1000字(详见附录A《汉字应用水平测试字表》)。

 测试的内容

 汉字应用水平测试的具体内容是《汉字应用水平测试字表》中全部汉字的字形、字音、字义及用法。

 测试的方式

 汉字应用水平测试采用闭卷笔答方式。

汉字应用水平测试的试卷构成和答题时间

 试卷形式

 试题卷和答题纸分开,试题、答题要求和例题印在试题卷上,应试者按照统一要求在答题纸上作答。

 试题卷

 试题卷由四个部分共120道试题构成。四个部分的试题内容均按以下比例选取:70%选自《汉字应用水平测试字表》(甲表);20%选自《汉字应用水平测试字表》(乙表);10%选自《汉字应用水平测试字表》(丙表)。

 答题纸

 答题纸由应试人姓名、准考证号、注意事项、填写答案数据栏等部分构成。

 答题时间

 全卷的答题时间为80分钟。

汉字应用水平测试的题型及样题

 第一部分:字音选择判断,共30题。

 样题  在下列各题中找出注音错误的一项:

A.谒()      B.籼(xiān

C.啜(zhuì)    D.恸(tònɡ

 样题  在下列各题中找出读音不同的一项:

A.垢—够    B.拈—瞻    C.杳—咬    D.绾—碗

 样题  在下列各题中找出加点字读音不同的一项:

A.嚼—丧    B.俐—杠C.—猜D.默—

 第二部分:字形选择判断,共30题。

 样题  在下列各题中找出用字错误的一项:

A.磋商    B.急燥    C.修炼    D.严峻

样题  在下列各题中找出加点字使用错误的一项:

A.了半天工夫才把这几道题做出来。

B.这批出土竹简上的文字已经很难分了。

C.向筹委会提交论文的截日期是下周一。

D.上半年工会开支一共是两千六元整。

 第三部分:综合选字填空,共30题。

 样题  在下列各题的选项中找出能够正确填入词语括号中的一项:

 风(  )全球

A.迷    B.谜    C.糜    D.

 样题  在下列各题的选项中找出能够正确填入句子括号中的一项:

 城市新区开发必须坚持因地(  )宜、合理布局的原则。

A.至    B.致    C.制    D.

 样题  在下列各题的选项中找出能够正确填入句子括号中的一项:

 这次考(  )的重点是人民群众生活必(  )品的生产情况。

A.查  需    B.察  需    C.查  须    D.察  须

 第四部分:汉字书写填空,共30题。

 样题  根据注音填写正确的汉字:

 赴汤dǎo)火

 样题  填写正确的汉字,把成语等固定结构补充完整:

 危言

汉字应用水平测试的评分依据和分数体系

 评分依据

 汉字应用水平测试依据《通用规范汉字表》评定字形正误;依据《普通话异读词审音表》和权威工具书中汉字的普通话读音评定字音正误;依据权威工具书中汉字在现代汉语中的义项,以及某些字在部分词语中的特殊用法评定字义及用法正误。

 原始分数

 汉字应用水平测试所有试题的正确答案均具有唯一性,一律采用(01)记分法记录应试人在每道试题上的原始分数。

HZC分数

 汉字应用水平测试根据试题原始分数、试题难度等指标将原始分数转换为汉字应用水平测试导出分数——HZC分数。同一应试人或不同应试人在不同时间、不同试卷获得的测验分数将经过分数等值,因此具有可比性。

 汉字应用水平测试导出分数的满分值为800分。应试人在测试中获得的HZC分数和等级的对应关系见本规范第5条《汉字应用水平等级》。

应试人的测试表现

 一级水平测试表现

 汉字应用水平达到一级的应试人,在测试中的典型表现是:不论字形、字音、字义还是综合运用试题,作答的正确率和准确率都很高,偶然出现个别判断或书写失误,都属于非系统性、非常识性的零星失误,失误范围并不集中于某一类,尤其不集中于《汉字应用水平测试字表》(甲表、乙表、丙表)中的任何一个子表。

 二级水平测试表现

 汉字应用水平达到二级的应试人,在测试中的典型表现是:对《汉字应用水平测试字表》(甲表)范围的测试内容,作答的正确率和准确率比较高;对《汉字应用水平测试字表》(乙表)范围的测试内容,作答的正确率和准确率也比较高;对《汉字应用水平测试字表》(丙表)范围的测试内容,作答的正确率和准确率一般很有限,失误明显。

 三级水平测试表现

 汉字应用水平达到三级的应试人,在测试中的典型表现是:对《汉字应用水平测试字表》(甲表)范围的测试内容,作答的正确率和准确率一般;对《汉字应用水平测试字表》(乙表)范围的测试内容,作答的正确率和准确率也一般,失误明显;对《汉字应用水平测试字表》(丙表)范围的测试内容,作答的正确率和准确率较低,大部分回答不出或回答不正确。

汉字应用水平测试试题和试卷的确定规程

 试题的确定规程

 汉字应用水平测试面向社会广泛征集备选试题。备选试题由语言文字学专家和测试学专家集体评审、筛选和修改,然后对拟采用的试题进行预测。根据预测结果计算新试题的各项参数,然后用已有库题对这些题目进行检测和分析,为题库补充新的试题。

 试卷的确定规程

 根据各部分测试内容在试卷中所占的比例和题目参数从题库中筛选试题,拼合生成备选试卷。抽取具有一定代表性的样本人群,用备选试卷进行模拟测试,并确定实测的规范流程。根据模拟测试的结果,进一步调整、完善备选试卷,最终形成汉字应用水平测试标准试卷。

汉字应用水平测试备考要点

 应试人应当具有或者达到中等及以上受教育程度,或接受过与中等教育程度相当的中文教育。

 应试人应当了解和掌握《汉字应用水平测试字表》中所列汉字的规范字形和规范读音,及其在规范程度高、权威性强的工具书中的普通话读音和现代汉语义项及用法。应试人还可以参考某些规范程度高、权威性强的汉字学习教材和汉字应用手册,以及专门针对汉字应用水平测试编写的工具书、教材或学习材料。



 附 录 A

(规范性附录)


汉字应用水平测试字表


说明:《汉字应用水平测试字表》总字量为5500字,分甲、乙、丙三个子表,甲表为4000字,乙表为500字,丙表为1000字。



1 甲表(4000)


1

一    乙


2

二    十    丁    厂    七    卜    八    人    入    儿

匕    几    九    刁    了    刀    力    乃    又


3

三    干    于    亏    工    土    士    才    下    寸

大    丈    与    

    上    小    口    山    巾    千

乞    川    亿    个    夕    久    么    勺    凡    丸

及    广    亡    门    丫    义    之    尸    己    已

巳    弓    子    卫    也    女    刃    飞    习    叉


马    乡    幺


4

丰    王    开    井    天    夫    元    无    韦    云

专    丐    扎    廿    艺    木    五    支    厅    卅


    犬    太    区    历    歹    友    尤    厄    匹

车    巨    牙    屯    戈    比    互    

    瓦    止

少    曰    日    中    贝    冈    内    水    见    午


牛    手    气    毛    壬    升    夭    长    仁    什

片    仆    化    仇    币    仍    仅    斤    爪    反

介    父    从    仑    今    凶    分    乏    公    仓

月    氏    勿    欠    风    丹    匀    乌    勾    凤

六    文    亢    方    火    为    斗    忆    计    订


户    讣    认    冗    讥    心    尹    尺    引    丑

巴    孔    队    办    以    允    予    邓    劝    双

书    毋    幻


5

玉    刊    未    末    示    击    打    巧    正    扑

卉    扒    功    扔    去    甘    世    艾    古    节

本    术    札    可    丙    左    厉    石    右    布

夯    戊    龙    平    灭    轧    东    卡    北    占

凸    卢    业    旧    帅    归    旦    目    且    叶


甲    申    叮    电    号    田    由    只    叭    史

央    叱    兄    叽    叼    叫    叩    叨    另    叹

冉    皿    凹    囚    四    生    矢    失    乍    禾

仨    丘    仕    付    仗    代    仙    仟    们    仪

白    仔    他    斥    瓜    乎    丛    令    用    甩


印    尔    乐    句    匆    册    卯    犯    外    处

冬    鸟    务    包    饥    主    市    立    冯    玄

闪    兰    半    汁    汀    汇    头    汉    宁    穴

它    讨    写    让    礼    讪    训    议    必    讯

记    永    司    尼    民    弗    弘    出    阡    辽


奶    奴    召    加    皮    边    孕    发    圣    对

台    矛    纠    驭    母    幼    丝


6

匡    邦    式    迂    刑    邢    戎    动    扛    寺

吉    扣    考    托    圳    老    巩    圾    执    扩

扪    扫    地    场    扬    耳    芋    共    芍    芒

亚    芝    朽    朴    机    权    过    亘    臣    吏

再    协    西    压    厌    戌    在    百    有    存


而    页    匠    夸    夺    灰    达    

    列    死

成    夹    夷    轨    邪    尧    划    迈    毕    至

此    贞    师    尘    尖    劣    光    当    早    吁

吐    吓    旯    曳    虫    曲    团    吕    同    吊

吃    因    吸    吗    吆    屿    屹    岁    帆    回


岂    则    刚    网    肉    年    朱    先    丢    廷

舌    竹    迁    乔    迄    伟    传    乒    乓    休


    伎    伏    优    臼    伐    延    仲    件    任

伤    价    伦    份    华    仰    仿    伙    伪    自

伊    血    向    似    后    行    舟    全    会    杀


合    兆    企    众    爷    伞    创    肌    肋    朵

杂    危    旬    旨    旮    旭    负    犷    匈    


各    多    凫    争    色    壮    冲    妆    冰    庄

庆    亦    刘    齐    交    衣    次    产    决    亥

充    妄    闭    问    闯    羊    并    关    米    灯


州    汗    污    江    汕    汲    汛    池    汝    汤

忏    忙    兴    宇    守    宅    字    安    讲    讳

讴    军    讶    祁    讷    许    讹    论    讼    农

讽    设    访    诀    寻    那    迅    尽    导    异

弛    阱    阮    孙    阵    阳    收    阪    阶    阴


防    丞    奸    如    妇    妃    好    她    妈    戏

羽    观    牟    欢    买    红    驮    纤    驯    约

级    纪    驰    纫    巡


7

寿    弄    麦    玖    玛    形    进    戒    吞    远

违    韧    运    扶    抚    坛    技    坏    抠    扰

扼    拒    找    批    址    扯    走    抄    贡    汞

坝    攻    赤    折    抓    扳    抡    扮    抢    孝

坎    均    坞    抑    抛    投    坟    坑    抗    坊


抖    护    壳    志    块    抉    扭    声    把    报

拟    却    抒    劫    芙    芜    苇    邯    芸    芽

花    芹    芥    芬    苍    芳    严    芦    芯    劳

克    芭    苏    杆    杠    杜    材    村    杖    杏

杉    巫    极    杞    李    杨    杈    求    忑    甫


匣    更    束    吾    豆    两    酉    丽    医    辰

励    否    还    尬    歼    来    连    轩    忐    步

卤    坚    肖    旱    盯    呈    时    吴    助    县

里    呆    吱    吠    呕    园    旷    围    呀    吨

足    邮    男    困    吵    串    员    呐    听    吟


吩    呛    吻    吹    呜    吭    吧    邑    吼    囤

别    吮    岖    岗    帐    岚    财    囵    囫    针

钉    钊    牡    告    我    乱    利    秃    秀    私

每    兵    邱    估    体    何    佐    佑    但    伸

佃    作    伯    伶    佣    低    你    住    位    伴


身    皂    伺    佛    囱    近    彻    役    彷    返

余    希    坐    谷    妥    含    邻    岔    肝    肛

肚    肘    肠    龟    甸    免    狂    犹    狈    狄

角    删    鸠    条    彤    卵    灸    岛    邹    刨

饨    迎    饪    饭    饮    系    言    冻    状    亩


况    亨    床    库    庇    疗    吝    应    这    冷

庐    序    辛    弃    冶    忘    闰    闲    间    闷

羌    判    兑    灶    灿    灼    弟    汪    沐    沛

汰    沥    沏    沙    汽    沃    沂    沦    汹    汾

泛    沧    没    沟    沪    沈    沉    沁    怀    忧


忡    怅    忱    快    完    宋    宏    牢    究    穷

灾    良    证    启    评    补    初    社    祀    诅

识    诈    诉    罕    诊    词    诏    译    君    灵

即    层    屁    尿    尾    迟    局    改    张    忌

际    陆    阿    孜    陇    陈    阻    附    坠    妩


妓    妙    妊    妖    姊    妨    妒    妞    努    邵

忍    劲    矣    鸡    纬    纭    驱    纯    纱    纲

纳    驳    纵    纶    纷    纸    纹    纺    驴    纽


8

奉    玩    环    武    青    责    现    玫    表    盂

规    抹    卦    坷    坯    拓    拢    拔    坪    抨

拣    拈    坦    担    坤    押    抻    抽    拐    拖

者    拍    顶    拆    拎    拥    抵    拘    势    抱

拄    垃    拉    拦    幸    拌    拧    抿    拂    拙


招    坡    披    拨    择    抬    拇    坳    拗    其

取    茉    苦    苯    昔    苛    若    茂    苹    苫

苗    英    苓    苟    苑    苞    范    直    茁    茄

茎    苔    茅    枉    林    枝    杯    枢    柜    枇

杳    枚    析    板    松    枪    枫    构    杭    杰


述    枕    杷    丧    或    画    卧    事    刺    枣

雨    卖    郁    矾    矿    码    厕    奈    奔    奇

奄    奋    态    欧    殴    垄    妻    轰    顷    转

斩    轮    软    到    非    叔    歧    肯    齿    些

卓    虎    虏    肾    贤    尚    旺    具    昙    味


果    昆    国    哎    咕    昌    呵    咂    畅    呸

明    易    咙    昂    迪    典    固    忠    咀    呻

咒    咋    咐    呱    呼    咚    鸣    咆    咛    咏

呢    咄    咖    岸    岩    帖    罗    帜    帕    岭

迥    岷    凯    败    账    贩    贬    购    贮    图


钓    制    知    迭    氛    垂    牦    牧    物    乖

刮    秆    和    季    委    秉    佳    侍    岳    佬

供    使    佰    例    侠    侥    版    侄    侦    侣

侃    侧    凭    侨    佩    货    侈    佼    依    佯

帛    卑    的    迫    质    欣    征    往    爬    彼


径    所    

    金    刽    刹    命    肴    斧    怂

爸    采    觅    受    乳    贪    念    贫    忿    瓮

肤    肺    肢    肿    胀    朋    股    肮    肪    肥


    胁    周    剁    昏    鱼    兔    狐    忽    狗

狞    咎    

    炙    饯    饰    饱    饲    冽    变


京    享    庞    店    夜    庙    府    底    疟    疙

疚    疡    剂    卒    郊    庚    废    净    妾    盲

放    刻    育    氓    闸    闹    郑    券    卷    单

炬    炖    炒    炊    炕    炎    炉    沫    浅    法

泄    沽    河    沾    泪    沮    油    泊    沿    泡


注    泣    泞    泻    泌    泳    泥    沸    泓    沼

波    泼    泽    治    怔    怯    怵    怖    怦    性

怕    怜    怪    怡    学    宝    宗    定    宠    宜

审    宙    官    空    帘    穹    宛    实    试    郎

诗    肩    房    诙    诚    衬    衫    衩    视    祈


诛    话    诞    诡    询    诣    诤    该    详    诧

建    肃    录    隶    帚    屉    居    届    刷    屈

弧    弥    弦    承    孟    陋    陌    孤    陕    降

函    限    妹    姑    姐    姓    姗    妮    始    姆

虱    迢    驾    叁    参    艰    线    练    组    绅


细    驶    织    驹    终    驻    绊    驼    绍    驿

绎    经    贯


9

契    贰    奏    春    帮    珑    玷    珀    珍    玲

珊    玻    毒    型    拭    挂    封    持    拷    拱

项    垮    挎    城    挟    挠    政    赴    赵    赳

挡    拽    哉    挺    括    郝    垢    拴    拾    挑

垛    

    垫    挣    挤    拼    挖    按    挥    挪


垠    拯    某    甚    荆    茸    革    茜    茬    荐

巷    荚    带    草    茧    茵    茴    荞    茯    荟

茶    荠    荒    茫    荡    荣    荤    荧    故    胡

荫    茹    荔    南    药    

    栈    柑    枯    柯

柄    栋    相    查    柚    柏    栅    柳    柱    柿


栏    柠    枷    树    勃    要    柬    咸    威    歪

研    砖    厘    厚    砌    砂    泵    砚    

    面

耐    

    奎    耷    牵    鸥    残    殃    殆    轱

轳    轴    轶    轻    鸦    皆    毖    韭    背    战

点    虐    临    览    竖    省    削    尝    昧    盹


是    盼    眨    哇    哄    哑    显    冒    映    星

昨    咧    昵    昭    畏    趴    胃    贵    界    虹

虾    虽    蚁    思    蚂    盅    品    咽    骂    勋

哗    咱    响    哈    哆    咬    咳    咩    咪    咤

哪    哟    峙    炭    峡    罚    贱    贴    贻    骨


幽    钙    钝    钞    钟    钢    钠    钥    钦    钧

钩    钮    卸    缸    拜    看    矩    毡    氟    氢

怎    牲    选    适    秕    秒    香    种    秋    科

重    

    竿    笃    段    便    俩    贷    顺    修

俏    保    促    俄    俐    侮    俭    俗    俘    信


皇    泉    鬼    侵    禹    侯    追    俑    俊    盾

待    徊    衍    律    很    须    叙    俞    剑    逃

食    盆    胚    胧    胆    胜    胞    胖    脉    胎


    勉    狭    狮    独    狰    狡    狩    狱    狠

贸    怨    急    饵    饶    蚀    饷    饺    饼    峦


弯    孪    将    奖    哀    亭    亮    度    奕    迹

庭    疮    疯    疫    疤    咨    姿    亲    音    彦

飒    帝    施    闺    闻    闽    阀    阁    差    养

美    姜    迸    叛    送    类    迷    籽    娄    前

酋    首    逆    兹    总    炳    炼    炽    炯    炸


烁    炮    炫    烂    剃    洼    洁    洪    洒    柒

浇    浊    洞    测    洗    活    涎    派    洽    染

洛    浏    济    洋    洲    浑    浒    浓    津    恃

恒    恢    恍    恬    恤    恰    恼    恨    举    觉

宣    宦    室    宫    宪    突    穿    窃    客    诫


冠    诬    语    扁    袄    祖    神    祝    祠    误

诱    诲    说    诵    郡    垦    退    既    屋    昼

咫    屏    屎    费    陡    逊    眉    孩    陛    陨

除    险    院    娃    姥    姨    姻    

    姚    姣

姘    娜    怒    架    贺    盈    勇    怠    癸    蚤


柔    矜    垒    绑    绒    结    绕    骄    绘    给

绚    绛    骆    络    绝    绞    骇    统


10

耕    耘    耗    耙    艳    泰    秦    珠    班    素

匿    蚕    顽    盏    匪    捞    栽    埔    捕    埂

捂    振    载    赶    起    盐    捎    捍    捏    埋

捉    捆    捐    损    袁    捌    都    哲    逝    捡

挫    捋    换    挽    挚    热    恐    捣    壶    捅


埃    挨    耻    耿    耽    聂    荸    恭    莽    莱

莲    莫    莉    莓    荷    获    晋    恶    莎    莹

莺    真    框    梆    桂    桔    栖    档    桐    株

桥    桦    栓    桃    桅    格    桩    校    核    样

根    索    哥    速    逗    栗    贾    酌    配    翅


辱    

    夏    砸    砰    砾    础    破    原    套

逐    烈    殊    殉    顾    轼    轿    较    顿    毙

致    柴    桌    虔    虑    监    紧    

    党    逞

晒    眩    眠    晓    哮    唠    鸭    晃    哺    晌

剔    晏    晕    蚌    蚜    畔    蚣    蚊    蚪    蚓


哨    哩    圃    哭    哦    恩    盎    鸯    唤    唁

哼    唧    啊    唉    唆    罢    峭    峨    峰    圆

峻    贼    贿    赂    赃    钱    钳    钵    钻    钾

铀    铁    铂    铃    铅    铆    缺    氦    氧    氨

特    牺    造    乘    敌    秫    秤    租    积    秧


秩    称    秘    透    笔    笑    笋    笆    倩    债

借    值    倚    俺    倾    倒    倘    俱    倡    候

赁    倪    俯    

    倦    健    臭    射    躬    息

倔    徒    徐    殷    舰    舱    般    航    途    拿

釜    耸    爹    舀    爱    豺    豹    颁    颂    翁


胯    胰    胱    胭    

    脆    脂    胸    胳    脏

脐    胶    脑    朕    脓    玺    逛    狸    狼    卿

逢    鸵    留    袅    鸳    皱    饿    馁    凌    凄

挛    恋    桨    浆    衰    衷    高    郭    席    准

座    症    病    疾    斋    疹    疼    疲    痉    脊


效    离    紊    唐    凋    瓷    资    凉    站    剖

竞    部    旁    旅    畜    阅    羞    羔    恙    瓶

拳    粉    料    益    兼    朔    郸    烤    烘    烦

烧    烛    烟    烙    递    涛    浙    涝    浦    酒

涟    涉    娑    消    涓    涡    浩    海    涂    浴


浮    涣    涤    流    润    涧    涕    浪    浸    涨

烫    涩    涌    悖    悟    悄    悍    悔    悯    悦

害    宽    家    宵    宴    宾    窍    窄    容    窈

剜    宰    案    请    朗    诸    诺    读    扇    诽

袜    袒    袖    袍    被    祥    课    冥    谁    调


冤    谅    谆    谈    谊    剥    恳    展    剧    屑

弱    陵    祟    陶    陷    陪    姬    娠    娱    娟

恕    娥    娩    娴    娘    娓    通    能    难    预

桑    骋    绢    绣    验    继    骏


11

彗    球    琐    理    琉    琅    捧    堵    措    描

域    捺    掩    捷    排    焉    掉    捶    赦    堆

推    埠    掀    授    捻    教    掏    掐    掠    掂

掖    培    接    掷    掸    控    探    据    掘    掺

职    基    聆    勘    聊    娶    著    菱    勒    黄


菲    萌    萝    菌    萎    菜    萄    菊    萃    菩


    菠    菅    萤    营    乾    萧    萨    菇    械

彬    梦    梵    婪    梗    梧    梢    梅    检    梳

梯    桶    梭    救    啬    曹    副    票    酝    酗

厢    戚    硅    硕    硌    奢    盔    爽    聋    龚


袭    盛    匾    雪    辅    辆    堑    颅    虚    彪

雀    堂    常    眶    匙    晤    晨    眺    睁    眯

眼    眸    悬    野    啪    啦    曼    晦    冕    晚

啄    啡    畦    距    趾    啃    跃    跄    略    蛆

蚱    蚯    蛉    蛀    蛇    唬    累    鄂    唱    患


啰    唾    唯    啤    啥    啕    啸    崖    崎    崭

逻    帼    崔    帷    崩    

    崛    赈    婴    赊

圈    铐    铛    铝    铜    铡    铭    铮    铲    银

矫    甜    秸    梨    犁    秽    移    笨    笼    笛

笙    符    笠    第    笤    敏    做    偕    袋    悠


偿    偶    偎    傀    偷    您    售    停    偏    躯

皑    兜    皎    假    衅    徘    徙    得    衔    盘

舶    船    舷    舵    斜    盒    鸽    敛    悉    欲

彩    领    脚    脖    脯    豚    脸    脱    匐    象

够    逸    猜    猪    猎    猫    凰    猖    猝    猕


猛    祭    馄    馅    馆    凑    减    毫    孰    烹

庶    麻    庵    痔    痊    痒    痕    廊    康    庸

鹿    盗    章    竟    商    旌    族    旋    望    率

阉    阎    阐    着    羚    盖    眷    粘    粗    粕

粒    断    剪    兽    焊    焕    烽    焖    清    添


鸿    淋    淅    涯    淹    渠    渐    淑    淌    混

淮    淆    渊    淫    渔    淘    淳    液    淤    淡

淀    深    涮    涵    婆    梁    渗    情    惜    惭

悼    惧    惕    悸    惟    惆    惊    惦    悴    惋

惨    惯    寇    寅    寄    寂    宿    窒    窑    窕


密    谋    

    谎    谏    扈    谐    谑    裆    袱

祷    祸    谒    谓    谗    谚    谜    逮    敢    尉

屠    弹    隋    堕    随    蛋    隅    隆    隐    婊

娼    婢    婚    婶    婉    颇    颈    翌    恿    绩

绪    续    骑    绰    绳    维    绵    绷    绸    综


绽    绿    缀    巢


12

琵    琴    琶    琪    瑛    琳    琦    琢    琥    靓

琼    斑    替    揍    款    堪    塔    搭    堰    揩

越    趁    趋    超    揽    堤    提    揖    博    揭

喜    彭    揣    插    揪    搜    煮    援    搀    裁

搁    搓    搂    搅    壹    握    搔    揉    斯    期


欺    联    葫    散    惹    葬    募    葛    董    葡

敬    葱    蒋    蒂    落    韩    朝    辜    葵    棒

棱    棋    椰    

    森    焚    椅    椒    棵    棍

椎    棉    棚    棕    棺    榔    椭    惠    惑    逼

粟    棘    酣    酥    厨    厦    硬    硝    确    硫


雁    殖    裂    雄    颊    雳    雯    暂    辍    雅

翘    辈    悲    紫    凿    辉    敞    棠    赏    掌

晴    睐    暑    最    晰    量    鼎    喷    喳    晶

喇    遇    喊    喱    遏    晾    景    畴    践    跋

跌    跚    跑    跛    遗    蛙    蛐    蛔    蛛    蜓


蜒    蛤    蛟    喝    鹃    喂    喘    喉    喻    啼

喧    嵌    幅    帽    赋    赌    赎    赐    赔    黑

铸    铺    链    铿    销    锁    锄    锅    锈    锉

锋    锌    锐    甥    掣    掰    短    智    氮    毯

毽    氯    犊    鹅    剩    

    程    稀    黍    税


筐    等    筑    策    筛    筒    筏    筵    答    筋

筝    傣    傲    傅    牌    堡    集    焦    傍    储

皓    皖    粤    奥    遁    街    惩    御    徨    循

艇    舒    逾    番    释    禽    舜    貂    腈    腊

腌    腆    脾    腋    腑    腔    腕    鲁    猩    猬


猾    猴    飓    惫    然    馈    馋    装    蛮    就

敦    斌    痣    痘    痞    痢    痪    痛    童    竣

阑    阔    善    翔    羡    普    粪    尊    奠    道

遂    曾    焰    焙    湛    港    滞    湖    湘    渣

渤    渺    湿    温    渴    溃    湍    溅    滑    湃


渝    湾    渡    游    滋    渲    溉    愤    慌    惰

惺    愕    惴    愣    惶    愧    愉    慨    割    寒

富    寓    窜    窝    窖    窗    窘    寐    扉    遍

雇    裕    裤    裙    禅    禄    谢    谣    谤    谦

遐    犀    属    屡    强    粥    疏    隔    隙    隘


媒    絮    嫂    媛    婷    媚    婿    登    缅    缆

缉    缎    缓    缔    缕    骗    编    骚    缘


13

瑟    鹉    瑞    瑰    瑜    瑕    遨    瑙    魂    肆

摄    摸    填    搏    塌    摁    鼓    摆    携    


搬    摇    搞    塘    搪    摊    聘    斟    蒜    勤

靴    靶    鹊    蓝    墓    幕    蓓    蓖    蓟    蓬

蓑    蒿    蓄    蒲    蓉    蒙    颐    蒸    献    楔


椿    楠    禁    楂    楚    楷    榄    想    槐    槌

榆    楼    概    楣    椽    裘    赖    甄    酪    酬

感    碍    碘    碑    硼    碉    碎    碰    碗    碌

鹌    尴    雷    零    雾    雹    辐    辑    输    督

频    龄    鉴    睛    睹    睦    瞄    睫    睡    睬


嘟    嗜    嗑    鄙    嗦    愚    暖    盟    煦    歇

暗    暇    照    畸    跨    跷    跳    跺    跪    路

跤    跟    遣    蜈    蜗    蛾    蜂    蜕    蛹    嗣

嗯    嗅    嗡    嗨    嗤    嗓    署    置    罪    罩

蜀    幌    嵩    错    锚    锡    锣    锤    锥    锦


锨    锭    键    锯    锰    矮    辞    稚    稠    颓

愁    筹    签    简    筷    毁    舅    鼠    催    傻

像    躲    魁    衙    微    愈    遥    腻    腰    腼

腥    腮    腹    腺    鹏    腾    腿    鲍    猿    颖

飕    触    解    遛    煞    雏    馍    馏    酱    鹑


禀    痱    痹    廓    痴    痰    廉    裔    靖    新

韵    意    雍    阙    誊    粮    数    煎    塑    慈

煤    煌    满    漠    滇    源    滤    滥    滔    溪

溜    漓    滚    溢    溯    滨    溶    滓    溺    粱

滩    慑    慎    誉    塞    寞    窥    窟    寝    谨


裱    褂    裸    福    谬    群    殿    辟    障    媳

嫉    嫌    嫁    叠    缚    缝    缠    缤    剿


14

静    碧    瑶    璃    赘    熬    韬    髦    墙    墟

撂    嘉    摧    赫    截    誓    境    摘    摔    撇

聚    蔫    蔷    慕    暮    摹    蔓    蔑    蔡    蔗

蔽    蔼    熙    蔚    兢    榛    模    槛    榻    榭

榴    榜    榨    榕    歌    遭    酵    酷    酿    酸


厮    碟    碴    碱    碳    磋    磁    愿    臧    殡

需    霆    辕    辖    辗    翡    雌    龈    睿    裳

颗    瞅    墅    嘈    嗽    嘁    嘎    踉    踊    蜻

蜡    蝈    蝇    蜘    蝉    螂    蜢    嘘    嘛    嘀

幔    赚    骷    锹    锻    锵    镀    舞    舔    稳


熏    箍    箕    算    箩    管    箫    毓    舆    僚

僧    鼻    魄    魅    貌    膜    膊    膀    鲜    疑

孵    馒    裹    敲    豪    膏    塾    遮    腐    瘩

瘟    瘦    廖    辣    彰    竭    韶    端    旗    精

粼    粹    粽    歉    弊    熄    熔    煽    潇    漆


漱    漂    漫    滴    漩    漾    演    漏    慢    慷

寨    赛    寡    察    蜜    寥    谭    肇    褐    褪

谱    隧    嫩    嫖    嫦    嫡    翟    翠    熊    凳

骡    缨    缩


15

慧    撵    撕    撒    撅    撩    趣    趟    撑    撮

撬    播    擒    墩    撞    撤    增    撰    聪    鞋

鞍    蕉    蕊    蔬    蕴    横    槽    樱    樊    橡

樟    橄    敷    豌    飘    醋    醇    醉    磕    磊

磅    碾    

    霄    霉    辘    瞌    瞒    题    暴


瞎    瞑    嘻    噎    嘶    嘲    嘹    影    踢    踏

踩    踮    踪    蝶    蝴    蝠    蝎    蝌    蝗    蝙

噗    嘿    噢    噜    嘱    幢    墨    骼    骸    镊

镇    镐    镑    靠    稽    稻    黎    稿    稼    箱

篓    箭    篇    篆    僵    躺    僻    德    艘    磐


鹞    膝    膘    膛    鲢    鲤    鲫    熟    摩    褒

瘪    瘤    瘫    凛    颜    毅    糊    遵    憋    潜

澎    潮    潭    潦    鲨    澳    潘    澈    澜    潺

澄    懂    憬    憔    懊    憧    憎    额    翩    褥

谴    鹤    憨    熨    慰    劈    履    嬉    豫    缭


16

璞    撼    擂    操    擅    燕    蕾    薯    薛    薇

擎    薪    薄    颠    翰    噩    橱    橙    橘    整

融    瓢    醒    霖    霏    霓    

    霎    辙    冀

餐    瞟    瞠    瞰    踹    嘴    踱    蹄    蹂    蟒

蟆    螃    螟    器    噪    鹦    赠    默    黔    镜


赞    憩    穆    篮    篡    篷    篙    篱    儒    翱

邀    衡    膨    膳    雕    鲸    磨    瘾    瘸    凝

辨    辩    糙    糖    糕    瞥    燎    燃    濒    澡

激    懒    憾    懈    窿    禧    壁    避    犟    缰


17

戴    壕    擦    藉    鞠    藏    薰    藐    檬    檐

檩    檀    礁    磷    霜    霞    龋    壑    瞭    瞧

瞬    瞳    瞩    瞪    嚏    曙    蹑    蹒    蹋    蹈

螳    螺    蟋    蟑    蟀    嚎    羁    赡    镣    穗

黏    魏    簧    

    繁    黛    儡    鼾    徽    爵


朦    臊    膻    臃    鳃    鳄    糜    癌    辫    赢

糟    糠    燥    懦    豁    臀    臂    翼    骤


18

藕    鞭    藤    覆    瞻    蹦    嚣    髅    镭    镰

馥    翻    鳍    鹰    癞    瀑    襟    璧    戳    彝


19

攒    孽    警    蘑    藻    攀    曝    蹲    蹭    蹿

蹬    巅    簸    簿    蟹    颤    靡    癣    瓣    羹

鳖    爆    瀚    疆    骥


20

鬓    壤    攘    馨    耀    躁    蠕    嚼    嚷    巍

籍    鳝    鳞    魔    糯    灌    譬


21

蠢    霸    露    霹    躏    黯    髓    癫    麝    赣


22

蘸    囊    镶    瓤


23


24



2 乙表(500)


3

弋    孑


4


5

叵    

    讧    讫


6

尥    岌    佤    伫    汆    夙    刎    汐    忖    纨


7

坍    苣    苋    芩    芪    矶    呓    呃    呗    帏

岐    佞    攸    佚    佝    伽    孚    邸    疖    肓

沤    汴    沆    怄    忾    忪    诂    诋    诌    陀


8

坨    耶    杵    咔    呶    岿    沓    囹    罔    钗

竺    迤    臾    岱    侗    侏    侩    佻    阜    迩

狙    狒    枭    饴    冼    疝    劾    炝    泔    泱

泅    泗    沱    泯    泾    宕    诓    诘    戾    诠

诩    孢    妯    弩    迦    驷    驸    绌


9

玳    垣    挞    茗    茭    柩    枸    酊    殇    轲

眈    咦    哔    毗    剐    咿    咯    哝    帧    峥

钛    钡    钨    竽    俨    叟    俚    皈    逅    徇

徉    舢    鸨    弈    阂    炷    洌    浃    恸    恫

恻    恪    袂    祛    姹    羿    绔    骁    骈


10

敖    莴    莠    莅    荼    莘    莞    桓    桎    桧

栩    豇    砝    砺    砥    砣    哧    哽    唢    圄

唏    崂    峪    觊    赅    钴    舐    俸    偌    倏

倭    隽    倌    颀    舫    奚    胴    疸    疱    痂

恣    烩    烬    悚    谀    谄    陲    娌    婀    绥



11

麸    揶    掳    逵    掬    掮    掇    萋    菏    萦

梏    梓    匮    敕    豉    酞    酚    戛    厩    啧

喵    蚶    蛎    蛊    唿    啜    铣    铤    铬    逶

笺    笞    偃    偻    徜    龛    翎    疵    袤    敝


    淞    渎    挲    涸    淙    淄    惬    悻    悱


惘    惚    惮    谛    婵    袈    绫    绮    绯    绶


12

搽    趄    揄    蛰    摒    葆    葩    萱    戟    鹂

厥    辎    斐    喋    喃    跎    啾    嗖    喽    喔

嵘    崴    崽    幄    嵋    锂    牍    弑    颌    釉

腱    鱿    猥    馊    亵    痨    痦    痤    痫    孳

渭    愎    幂    缄    缈


13

瑚    瑁    趔    搐    剽    酩    蜃    虞    嗷    嗬

嗔    嗝    暄    嗳    嗵    锛    锢    稞    稗    牒

觎    貉    颔    腭    鲇    鲈    稣    肄    痼    痿

粳    煨    煊    煸    裟    滦    滂    窦    裨    谩

媲    缜    缢


14

摞    墒    蔻    斡    槟    酶    蜚    裴    龇    睽

暧    踌    蜷    蜿    嘣    嶂    幛    罂    锲    镁

镂    犒    箔    睾    膈    獐    馑    瘊    瘘    熘

潢    漪    慵    褓    褛    暨    嫣    缥


15

璀    撷    赭    撺    蕨    蕃    磙    龊    觑    嘭

踝    踞    颚    噙    幡    箴    鲩    獗    獠    馔

麾    瘠    遴    糍    潼    褴    戮    缮


16

靛    擀    熹    擞    蕻    橇    樵    橹    醚    赝

飙    臻    氅    踵    蹉    螨    噼    罹    镖    篝

篦    盥    鲮    鲲    鲳    獭    邂    瘴    斓    澥

寰    褶


17

璨    璐    擤    罄    龌    蹊    嚓    黜    黝    镫

篾    臆    鳅    襄    膺    麋    懑    襁    孺


18

鳌    鬃    藩    躇    蟠    黠    镯    鳏    癔    癜


19

藿    麓    霭    蹶    蹼    蹴    蟾    籁    鳔    鳕

鳗    麒    鏖    瀣


20

曦    镳    纂    鳜    鳟    孀


21

醺    礴


22


23

攫    攥    颧    麟


25



3 丙表(1000)


2


3

兀    孓


4

仄    兮    刈    爻    卞    闩


5

邗    邛    艿    匝    丕    仡    仫    仞    氐    邝

邙    讦    弁


6

耒    玑    圩    圭    扦    芊    芨    芎    芗    乩

缶    氖    牝    伛    伥    伧    伉    囟    舛    邬

饧    汊    聿    艮    妁    纣    纥


7

抟    抔    坂    芫    芾    芷    芮    芡    芟    苎

苡    邳    奁    豕    忒    轫    迓    邺    虬    吣

岑    钋    氙    氚    佟    佗    佘    佥    豸    奂

饬    疔    闱    闳    闵    炀    沅    沌    汩    汨

汶    怃    忤    忻    怆    忸    诃    陂    陉    妍


妪    妣    姒    劭    纰


8

玮    忝    坩    拃    拊    坼    坻    苤    茏    苜

苒    苘    茌    茔    茕    苕    枥    枞    杼    砀

瓯    殁    郏    轭    鸢    盱    昊    杲    昕    畀

呷    呦    咝    岢    岬    岫    帙    峁    峄    钎

钒    佶    侪    侬    籴    戗    肱    肫    狎    狍


庖    兖    炜    炔    沭    泸    泠    泫    怙    怏


    怩    怫    戽    郓    祉    诟    诨    戕    亟

妲    驽    绀    绉


9

珏    珐    珂    珈    拮    挝    贲    垧    垓    荜

莒    茼    茱    荏    荃    荀    茨    垩    荥    荦

荨    栉    柘    枰    栌    枵    枳    柞    栀    栎

柁    甭    砒    砭    殄    哐    

    禺    哂    曷

哓    呲    胄    虻    咣    郧    咻    囿    哏    哞


罘    峋    钚    钣    钫    氡    牯    秭    笈    俦

俪    俟    郗    俎    瓴    胛    胗    胝    朐    胫

狯    狲    

    饸    饹    胤    疣    疥    闾    籼

洱    

    洄    洮    浔    恹    恺    宥    衲    衽

祜    祚    诮    诰    诳    鸩    弭    胥    陟    娅


娆    姝    怼    骅    绗


10

挈    珙    顼    珞    珲    埙    埚    耆    耄    贽

盍    莆    莳    莜    荽    荻    鸪    莼    栲    栳

郴    桢    桉    逑    鬲    逦    厝    砧    砷    轾

趸    鸬    眬    晟    眙    唔    晁    鸮    趿    蚍

蚬    蚝    蚧    唑    崃    罡    钰    钹    钺    钼


铄    铎    氩    氤    秣    笊    俳    倜    隼    倥

臬    皋    郫    倨    衄    徕    衾    胼    胺    鸱

狷    猁    狺    桀    饽    凇    栾    亳    疳    疴

疽    痈    衮    阄    阆    粑    烨    郯    涞    涅

涔    浜    浠    浣    浚    悭    悒    悌    悛    冢


袢    祯    诿    屐    勐    奘    蚩    娉    娲    娣

逡    骊    绦    绨    鸶


11

焘    舂    琏    掴    赧    捭    鸷    捩    聃    菁


    萘    菽    菖    萸    菟    萏    菡    棂    郾

鄄    硭    硒    瓠    殒    殓    殍    赉    辄    眦

眵    喏    勖    晗    啭    啮    蛄    蚰    蛏    蚴

啁    啐    唷    啖    啷    唳    铙    铠    铢    铧


铨    铩    铰    铱    氪    牾    笸    笳    偈    偬

舸    猗    猞    斛    馗    馃    鸾    庾    痍    旎

阈    阊    阏    焐    烯    烷    渚    淇    涿    淖

渑    淝    淬    涪    谌    皲    谕    谙    粜    隍

婧    婕    欸    绺    绻    绾


12

琨    琬    鼋    揳    堞    揠    颉    耋    聒    葚

葳    葺    葸    萼    蒌    葭    椟    棰    椁    棣

鹁    覃    酢    酡    殚    辊    睑    嗒    晷    跖

跆    蛲    蛭    蛳    喁    喟    喑    嗟    嗞    喀

喙    詈    嵬    嵯    锃    锏    锑    锒    氰    鹄


犍    嵇    筚    筌    傈    傥    傧    遑    傩    畲

翕    腓    腴    鲂    颍    猢    觞    痧    瓿    啻

颏    鹇    阒    阕    遒    焯    焱    鹈    湮    湎

溲    湟    溆    渥    湄    滁    愠    愀    谟    裢

祺    谡    谥    谧    孱    弼    巽    媪    皴    婺


骛    缂    彘    飨


13

骜    髡    塬    鄢    趑    搋    搛    摈    毂    搡

戡    鄞    靳    蓦    蒯    蒺    蒹    蒗    蓥    楝

楫    楸    椴    皙    榈    榉    楦    楹    酮    酰

酯    碚    碇    碜    辏    龃    龅    訾    粲    睚

韪    嗉    睨    睢    雎    睥    嗫    戥    遢    暌


跬    跶    跣    跹    跻    蜊    

    蜉    嗥    嵊

锱    雉    氲    歃    稔    筠    筱    煲    徭    愆

艄    毹    腠    腩    詹    鲅    鲋    觥    馐    瘁

瘆    麂    歆    阖    豢    煳    煜    煅    煺    滟

溘    溥    溧    溽    滗    溏    溟    愫    骞    窠


窣    褚    裾    谪    媾    嫔    缙    缛    辔    缟

缡    骟


14

獒    摽    踅    綦    靼    鞅    蔺    蓿    鹕    蓼

榧    榫    槁    榷    酽    酹    碣    霁    暝    蜥

蜮    蜴    嘡    嘤    罴    骶    锶    箧    箸    箅

箪    箜    儆    僳    僭    劁    魃    魆    鄱    膑

鲑    鲟    銮    瘙    旖    膂    鄯    糁    鹚    漕


漯    潋    潴    漉    漳    潍    窨    褡    褙    褊

谯    谰    谲    屣    嫱    嫘    鹜    骠    缪    缫


15

耦    耧    瑾    璎    璋    璇    髯    髫    聩    觐

鞑    蕙    蕈    蕤    蕲    槿    樯    靥    魇    


霈    龉    噶    暹    踟    踯    踺    蝾    蝮    蝣

蝼    嘬    噍    噌    噔    颛    嶙    镉    镌    镍

镏    稷    篑    篁    篌    儋    徵    滕    鲠    鲥


鲧    馓    瘢    齑    羯    糌    糅    熵    熠    潸

潲    褫    谵    勰    畿


16

耩    耪    聱    螯    髻    髭    磬    颞    鞘    薨

薏    薮    薅    橛    樽    樨    醛    醐    醍    錾

遽    噤    踽    螈    螅    噱    噬    圜    镗    镚

镝    镞    

    氆    穑    魉    魈    歙    鲱    鲵

鲷    鹧    廪    嬴    壅    羲    甑    燧    濉    潞


澧    澹    窸    隰    嬗    缱


17

螫    擢    薹    藓    藁    檄    懋    翳    礅    磴

嚅    蟥    镪    罅    簌    魍    邈    燮    鹫    癍

濡    濮    濞    濠    濯    蹇    邃    擘    蟊    鹬


18

鬈    瞽    鞣    藜    藠    醪    蹙    燹    餮    瞿

蹚    鹭    蟮    鹮    黟    髂    簪    鼬    雠    糨

鎏    懵    邋


19

鬏    醮    霪    嚯    蹰    蠖    蠓    黢    髋    髌

镲    籀    齁    魑    羸    瀛    谶


20

蘖    醴    霰    矍    躅    黩    黧    獾


21

颦    羼    蠡


22

懿    霾    

    饕    鬻


23

鬟    鼹    癯


24

蠹    衢    鑫    灞    襻


25

鬣    攮    馕


30


36